ما همواره با افرادی در زندگی مواجه می باشیم كـه درك كردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است. ایـنـگـونـه افراد كه از دید ما ممكن است غیر عادی بـه نظر آیـنـد، در همه جا وجود دارند و ما مجبوریم كه به نوعی با آنها كنار بیاییم.
در زیر به برخی از خصوصیات این افراد اشاره میكنیم:
1- آدم فضول: به زندگی همه سرك میكشد – مانند یك نـگهـبـان سمج در امور دیگران مداخله می كند – شایـعـه پراكنی میكند.
2- همیشه مخالفت كننده: سـلـطه جـو – پرخاشگر – قلدر – با همه چـیـز در ضـدیـت میباشد.
3- مردد: عـدم صـراحـت – تـصـمـیـم گـیری را به تعویق می اندازد – مـسـایـل را نـادیـده میگیرد.
4- همیشه شاكی: مدام شكوه و گلایه كرده اما هیچ كار مثبتی انجام نمیدهد.
5- بدبین: منفی باف – منتقد – همیشه میگوید:این كار عملی نیست.
6- تـنبل: تـرسو است و از ریسك كردن واهمه دارد – بـی روح وخسته كننده اسـت – در برابر تغییر و تحول مقاومت می كند.
7- عقل كل: مصمم و رقابت جو – تحمیل كننده و از خود راضی – دیگران را احمق فرض میكند.
8- تظاهر به خوبی: نـیـاز مـبرمی به توجه و مورد پذیرش قرار گرفـتـن از سوی دیگران دارد – در تنهایی فرد كاملا متفاوتی است – مقابل دیگران تظاهر به نجابت میكند.
9- فضایی: در دنیای خودش زندگی می كند – به مـحرك هـای مـعمولی واكنش نشان نمیدهد -متفاوت با دیگران – نا امید كننده.
10- انفجاری: غیر قابل پیشبینی – فریاد میكشد و دیگران را مرعوب كرده و ایجاد تنش میكند – بی احساس – عصبی و بدون كنترل.
11- سوء استفاده گر: دیگران را برای رسیدن به اهدافش فریب میدهد – از مسئولیت طفره میرود – با القاء احساس گناه، دیگران را متقاعد میسازد.
12- زیاد گریه كن: تـمایـل بـه گـریه و اخم – با بدخلقی، دمدمی مزاجی و بـر انگیختن احساس ترحم دیگران را كنترل می كند – یا با سكـوت طـولانی مـدت بـه مـقـصـود خـود میرسد – بی مسئولیت و زودرنج میباشد – مانند كودكان رفتار میكند.
13- قربانی شده: منفی ترین نگرش را به زندگی دارد – تمایل به دامن زدن به زیانها، بلاها و مشكلاتش دارد – احساسات منفی بسیار را به دوش میكشد.
14- طعنه زن: هـمیشه دیگران را تمـسخر كـرده و با سـخـنان نـیـشدار و طـعـنـه آمـیـز دیگران را تحقیر میكند.
اكنون برای مقابله با افراد مذكور از راهكارهای ذیل بهره ببرید:
روشهای برخورد با افراد مخل اعصاب
1- اعتماد بنفس خود را از دست ندهید.
2- به خاطر داشته باشید كه واكنش شدید تنها كارها را بغرنج تر و وخیم تر میكند.
3- انتظارات واقع بینانه داشته باشید. كاری از فرد نخواهید كه قادر به انجامش نباشد.
4- از تـغییر دادن فرد خودداری ورزید. بپذیرید كه قادر به تغییر دادن وی نمی بـاشـیـد امـا می توانید واكنش خود را نسبت به رفتار وی تغییر دهید.
5- اجـازه نـدهیـد شـما را بـازی دهـد. مـمـكن است با بـرانـگیـخـتـن احـساس گـنـاه و یا مسئولیت از شما سوء استفاده كند. از بازیهای احساسی وی بر حذر باشید.
6- خود را برده او نكنید. با خود صادق باشید و بیاموزید كه چگونه ” نه” بگویید.
7- روحـیـه و رویـه منـاسب خـود را حـفظ كنید. حفظ آبرو و اعـتـبار از دشـوارتـریـن كـارهـا می باشد. اجازه ندهید خشم، نفرت و تلخكامی ریشه بدوانند.
8- بی درنگ با فرد مقابله كنید. با به تعویق انداختن مقابله با فرد، تنها مسئله را وخیم تر میگردانید.
9- رحم و شفقت جوانمردانه ای را از خود نشان دهید. اما برای مقابله با دیگران باید به نكات زیر نیز توجه كافی مبذول دارید:
1- مقابله شما در خلوت و خصوصی باشد نه در انظار عمومی.
2-به محض برخورد نامناسب با فرد مقابله كنید. مقابله را به تاخیر نیندازید. .
4- هنگامی كه نظر خود را بیان كردید دیگر آن را مرتبا تكرار نكنید.
5- تنها به رفتار فرد اشاره كنید نه خود فرد.
6-از طعنه زدن بپرهیزید.
7-- از بكارگیری واژه های”همیشه” و “هیچ وقت” بپرهیزید.
8-- انتقاد خود را در قالب پیشنهاد و یا پرسش مطرح سازید.
9-از آنكه با فرد مقابله كرده اید پوزش نخواهید.
10- تعریف و تمجید را فراموش نكنید.
نظرات شما عزیزان: